Ain’t no mountain high enough, ain’t no valley low enough, ain’t no river wide enough…

Ok, nu är det så här. Vi brukar inte kasta rosor på oss själva , eller jo förresten, det gör vi ju hela tiden internt, men nu kommer vi även gå ut i det offentliga rummet med vår förträfflighet. Eller rättare sagt; vår förträffliga tajming. Att vända på steken där i slutet på maj å hoppa 800 miles norrut å gå söderut kan vara ”dä bäste vi gjott”! Ett så kallat genidrag! Å då är vi ändå lite timida & blyga i vår förträfflighet😉 Från South Lake Tahoe (där vi sist bloggade ifrån) och ner till Kennedy Meadows igen, dvs hela High Sierras å därmed nästan 400 miles (640 km), har vi endast haft några få snöfält å inte några mileslånga snötäckta sträckor där vi fått plumsa fram. Gött som en göttapa på det! Det har liksom mest hela tiden sett ut så här;

Visst, det har ju inte direkt varit en walk in the park trots att vi har haft det nästintill snöfritt, men det underlättar ju väsentligt. Dessutom så är det ju rätt snajsigt att få se alla sjöar, berg & ängar i sin fulla ovita prakt. Nu när High Sierras är färdigtraskat så är även ledens högsta punkter avklarade. 5 pass över 3600 möh har vi avverkat, där Forester Pass med sina 4009 möh är det högsta. I och med att vi tog dem alla från norrsidan så var det några snöfält på uppvägen men finfin led även i snön. Vi pustar & stånkar ju lite i motlutet, det ska ju erkännas, men oj vad gött det är när vi väl kommit upp på de där topparna. Till protokollet ska läggas att vi INTE gick upp på Mount Whitney (USAs högsta berg utanför Alaska) vilket förmodligen de flesta PCTare gör. Vi är ju helt enkelt inte så toppkåta och tyckte liksom att de övriga passen (där leden faktiskt fortsätter på andra sidan toppen) gav tillräckligt med vackra vyer. Lilltanten har ju inte ens varit uppe på Keb å Galdhöpiggen struntade vi oxå i när vi var i närheten. Som sagt, inte så toppkåta.

På väg upp på Muir Pass
Forester Pass sett söder ifrån. Precis till vänster om stavspetsen var vi uppe.
Uppe på Mather Pass. Lite crowded på morgonkvisten.

När vi ändå är inne på det här med snö å våra goda sidor (de dåliga sidorna kommer nog oxå fram i något blogginlägg i sinom tid) så måste vi berätta att vi agerat trail angels oxå. På väg upp mot Glen Pass (som var rätt brant den sista kilometern) träffade vi på ett par i 60-års åldern. De var bosatta i Arizona och hade noll erfarenhet av snö. Brynne, kvinnan i sällskapet, var uppenbart skärrad över snön och den branta sluttningen och skakade. Vi hade ju faktiskt känt samma känslor uppe i norra Kalifornien och gick helt in i uppgiften att hjälpa henne upp. Lilltanten satte på henne ett par microspikes å efter att vi kommit upp på toppen gick Stortanten tillbaka till Brynne å tog hennes ryggsäck upp till toppen. Efteråt insåg vi båda att vi helt glömde bort att passet både var brant & jobbigt eftersom vi la all vår fokus på Brynne. Tack för det! Dessutom har vi ju full logi i Phoenix att se fram emot om eller när vi drar kosan dit.

Stortanten agerar packåsna uppför passet.
Glada tanter tillsammans med ännu gladare Brynne & Sam.
I övrigt kan väl tilläggas att det har varit en hel del vatten att ta sig genom eller förbi. Någon dag slog vi rekord med fyra stycken av-med-kängor-vad. Skulle nog egentligen varit sex till antalet men på två av dem var vi tröga & lata och gick över med kängorna vilket resulterade i vääääääldigt blöta fötter. Som sagt, kanske inte så förtäfflig tajming på det… Vi tycker ju om de där vaden dock eftersom de ger lite spänning i vardagen. Och så kyler de ju av lite gött i värmen.

Ett förträffligt exempel på lathet. Lilltanten hoppar mellan två stenar för att undvika att ta av sig kängorna. Skulle säga att det var på håret att inte hela hon blev blöt.
Stundoms var långa bitar av leden fylld med vatten. Rätt vackert dock.

Dessutom struntade vi helt att rena dricksvattnet efter South Lake Tahoe då det var rent, klart & iskallt smältvatten som rann överallt. Till saken hör oxå att vi råkade ta sönder vår vattenrenare när vi renade geggvatten. Trots att vi fick reservdelen snabbt som ögat (STORT tack för det, Granitbiten) så fortsatte vi på orenat till söder om Forester Pass. Det är ju liksom något speciellt med att dricka vatten direkt ur en fjällbäck. Gött ska gött ha!

Vi har kört på rätt bra den sista veckan, minst 32 km om dagen, och belönade ju oss givetvis med både det ena å det andra när vi kom fram till Kennedy Meadows idag. Dessutom slapp vi betala för allt då vi på smålänningarnas vis bytte in våra björnburkar mot mat & dryck hos Scott som driver affären i KM. Vi tjänade tom 25 Dolares. High Five! på den. Å det ska ni veta, det känns så jäääädrans gött att äntligen bli av med den där bulkiga saken.

Bye, bye björnburk! Må vi ej synas på läääänge.
På tal om björn så såg vi faktiskt björnar häromdagen. Coolt som tjyven å äntligen fick vi valuta för vårt idoga björnspanande. Så här bra blev bilden (å då snackar vi full zoom på kameran); ​​

Nu är vi alltså klara med våra södergående miles och ska de kommande dagarna ta oss upp till mile 1498 och fortsätta vår vandring norröver. Vi snackar alltså lite buss, kanske en å annan liftning och lite tåg för att ta oss tillbaka på leden. Däremellan hinner vi säkert med tiotusentals kalorier med föda av blandat näringsinnehåll. På tal om föda är det nu dags för flötig pizza i Lone Pine. Bis später!

Annonser

7 comments

1. Fantastiskt tanter! Vilka kroppar. Passa på och njut av massor av mättat fett och smarriga kalorier. Här hemma är det äntligen blåbärs- och kantarell-time.

Liked by 1 person

• Apselut överens! Toulumne Meadows till VVR var en ren fröjd. Lite plattare å mer vatten än efter VVR. Vi gillar ju det, vi tanter. Men i stort var High Sierras tipptopp!

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )